Stavební TECHNOhrátky vsadily na týmovou spolupráci

středa, 13 září 2023 08:01 | Bc. Helena Bártlová, TECHNOhrátkyy

Podzimní premiéra druhé poloviny letošních TECHNOhrátek Pardubického kraje zavedla ve čtvrtek 7. září školáky do světa stavařských profesí. Mimořádný zájem o akci ve Střední škole stavební Vysoké Mýto se potvrdil – z 250 přihlášených žáků základních škol jich finální nominaci získalo 130 a z nich osobně dorazilo 127. V průběhu zajímavé a akční seznamky poznávali, co obnášejí obory pozemní stavitelství–architektura, dopravní stavitelství, vodohospodářské stavby, instalatér, truhlář a zedník.

Na úvod čekalo aktéry TECHNOhrátek slavnostní zahájení v Šemberově divadle. Odtud si už odnesli první konkrétní informace, co studium na vysokomýtské „stavebce“ obnáší. Dozvěděli se, že jde o školu rodinného typu, která sází na kvalitu výuky i pohodové prostředí, a navíc nabízí svým studentům neobyčejně pestré mimoškolní vyžití.

„Tato škola je nevšední a poněkud jiná než ty ostatní. Svým zaměřením nabízí velice široké možnosti uplatnění. Speciální učebny a vybavení, na nichž se podílely i partnerské firmy, je zde zcela nadstandardní. Je to určitě jedna z nejvíce se rozvíjejících středních škol v celém kraji, uvedl Josef Kozel, radní Pardubického kraje pro školství. Kvalitu školy i perspektivu stavebních oborů potvrdil také zástupce společnosti Strabag Radek Novotný, technický vedoucí oblasti Hradec Králové.

Aktivity v kolektivním duchu

Žáci postupně plnili na šesti pracovištích připravené úkoly s atraktivním programem. Polovina aktivit se odehrávala v budově školy v Komenského ulici, zbytek v dílenském areálu v ulici Kapitána Poplera.

„Ocenili jsme to, že tyto úkoly nebyly koncipovány pro jednotlivce, ale na všech stanovištích byly určené vždy pro celou školní skupinu. Žáci tak museli při jejich realizaci vzájemně komunikovat a prokázat schopnost spolupráce, ať už to bylo formou navazujících činností nebo štafet. Bylo vidět, že kolektivní úsilí je baví a že se snaží s maximálním nasazením reprezentovat svou školu. Bodové ocenění udělované učiteli také odráželo společný výsledek celého kolektivu,“ všiml si Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.

Žáky zaujala už samotná vtipná označení jednotlivých pracovišť inspirovaná názvy nebo texty písní. Například slogan „Tak dej cihlu k cihle“ provázel představení oborů zedník a instalatér, „Postavím schody do nebe“ pozemní stavitelství–architekturu, „Jedu, jedu, má kola mají směr“ zase dopravní stavitelství.

Velkým tahákem byla laboratoř vodohospodářů. V ní se totiž nachází modelové vodní koryto, které vysokomýtská škola vlastní jako jediná střední škola v České republice. Deváťáci se zde názorně přesvědčili na postavičce panáčka–igráčka, jak nebezpečný je vodní válec pod jezem. Ostatně název tohoto pracoviště zněl výstižně: „Nevšimne si, že se blíží jez“.

„Děti se zapojily také do práce s grafickým programem a simulovaly činnost architekta. Na počítači ve 3D rozlišení skládaly z různých bloků věž. V truhlářské dílně si pro změnu vyzkoušely při výrobě siluety kladiva ovládání akuvrtačky a při stavbě komínu si zaběhaly zednickou štafetu s cihlami a plastovým potrubím,“ popsala některé z aktivit Helena Bártlová, manažerka projektu TECHNOhrátky.

V tradiční soutěži manuálních aktivit získali velký ovocný dort žáci Základní školy Bystré, ve vědomostním kvízu Hej Ty, víš to? zvítězila výprava Základní školy a Mateřské školy Trstěnice.