Exkurze Tunely 2019

pondělí, 07 říjen 2019 21:36 | Stanislav Skalický

1.den : Revitalizace trati Týniště nad Orlicí - Broumov

První den exkurze byl zcela v režii firmy Eurovia, která pro nás připravila program po objektech revitalizované železniční tratě. Začali jsme na železniční stanici Opočno, kde jsme si řekli o parametrech stavby, projektové dokumentaci, nákladech apod. Po té jsme se vydali po trati, kde jsme si prohlédli : nové železniční přejezdy, nové výhybkové konstrukce, železniční zastávky, nástupiště, zabezpečovací zařízení a přesypaný most v Novém Městě nad Metují. Své putování jsme zakončili v železniční stanici Nové Město nad metují, kde jsme viděli nový druh dynamického zarážedla, bezbariérový přístup na nástupiště a vybavení stanice. Na úplný závěr jsme navštívili lávku k zámku, dílo slovenského architekta Dušana Jurkoviče.

2.den : Tunelové stavby na železničním koridoru

Cestu po bývalých, starých i nejmodernějších tunelech jsme započali v Chocni, kde jsme si ukázali místo, kde stával tunel navržený panem Pernerem z roku 1845. Dále jsme pokračovali na místo starého a nového Třebovického tunelu. Vysvětlili jsme si technologie výstavby  (Německou jádrovou metodu a hloubenou metodu Milánských stěn), prohlédli si zbytek viaduktu a pokračovali k Damníkovu, kde se nám podařilo objevit úsek pevné jízdní dráhy Rheda 2000 (jediný na našem území). Po té jsme pokračovali do Krasíkova ( částečně i pěšky, protože díky opravě silnice byl do obce zákaz vjezdu), kde jsme měli bohatý program na cca 3 hodiny :  mostní objekty na koridoru, starý Krasíkovský tunel, tunel Krasíkov I včetně jeho únikové šachty, technologie ražby a na závěr zříceninu nejstaršího kláštera na Moravě s názvem Koruna Panny Marie. Poslední zastávkou byl silniční tunel Hřebeč, kde jsme si vysvětlili metodu NATM a ukázali si sanaci svahu hřebečského kopce.