×

Oznámení

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: media/k2/galleries/222

Exkurze "Mosty 2016"

neděle, 02 říjen 2016 22:52 | Ing. Stanislav Skalický

Tradiční "dopravácká" akce se letos uskutečnila ve dnech 20. - 22. září za účasti studentů VOŠ2, VOŠ3 a SI4. Navštívili jsme kraje: Pardubický, Královéhradecký, Vysočinu a Jihočeský. Postupně jsme shlédli přes dvacet mostních konstrukcí, IV. železniční dopravní koridor (estakádu, most přes D3, tunel, železniční stanici a zastávku) a architektonická díla Josefa Gočára a Jana Kotěry.

První den jsme strávili v Hradci Králové, kde jsme si prošli všechny mosty na Labi, od soutoku, po most spojující vesnice Věkoše a Plácky. Celkem se jedná o osm mostů. K tomu jsme ještě přidali moderní vzpínadlovou lávku přes Orlici a "Klapák" (mostní provizorium bailey bridge). Cestou jsme si všímali i architektury: gymnázia navrženého J. Gočárem, muzea od Jana Kotěry a pravoslavného kostela sv. Mikuláše v Jiráskových sadech.

Druhý den jsme vyrazili nejprve na Vysočinu, kde jsme si prohlédli kamenný most přes Sedlickou přehradu. Po té jsme pokračovali do Píště, kde se nachází světový unikát: most na mostě. Ten spodní byl součástí tzv. protektorátní dálnice (1942) a ten nad ním byl přistavěn v roce 1976 a je součástí dálnice D1. Další zastávka byla v Hořepníku, kde postavil pan profesor Bechyně jeden z prvních betonových mostů a první most s táhlem v mostovce, který se stal vzorem mnoha dalších mostů (Hrochův Týnec, Týniště n. O. apod.). Následoval harfový zavěšený most v Táboře, který se klene přes rybník Jordán. A potom jsme již spěchali do Chotovin, kde jsme měli sraz s panem ředitelem firmy OHL ŽS Lumírem Pyszkem, který nám představil budovaný úsek IV. železničního koridoru z Tábora do Sudoměřic. Zde jsme si prohlédli železniční stanici, zastávku, trať v hlubokém zářezu, železniční estakádu a Langerův trám překlenující dálnici D3. Cestou na ubytování jsme ještě stihli "Duhu" v Bechyni. Tento, jeden z mála sdružených mostů u nás, jsme si rozhodně nemohli nechat ujít. Měli jsme štěstí - zrovna po něm přejížděl vlak. Po dobré večeři jsme ještě vzali ztečí hrad Dobronice.

Poslední den jsme začali u nejstaršího řetězového mostu u nás a jednoho z nejstarších v Evropě. Jedná se o bývalý Podolský, dnes Stádlecký, most přes Lužnici z roku 1848. Nový Podolský most jsme ovšem navštívili také. Nejobtížnějším mostem celé exkurze byl železniční most v Červené nad Labem. Trošku jsme bloudili a 2,5 km dlouhá cesta vedla "kolmo k vrstevnicím". Výsledek ovšem předčil naše očekávání - most je prostě nádherný. Obědová pauza byla v Písku, kde jsme shlédli nejstarší most u nás (a 8. nejstarší funkční na světě!). Jelení most byl dostavěn neznámým stavitelem (Mostní bratři sv. Bénézeta?) v roce 1265. U mostu jsme si také připomněli ničivé povodně z roku 2002, kdy voda dosahovala cca 2m nad vozovku mostu. Poslední zastávkou našeho třídenního putování byly Zvíkovské mosty. Vybrali jsme si ten levý, přes Vltavu. A asi to byla chyba - bujný porost nám nedovolil, abychom si jej prohlédli. Tak dokládám alespoň foto z jeho výstavby.

Myslím, že exkurze se velmi vydařila, počasí přálo a studenti byli vzorní...

Váš Ing. Skalický

{gallery}222{/gallery}